Vad vi gör
Varumärken
Koncernen

Aktuellt på greenfood

Här hittar du senaste nyheterna om och från Greenfood-koncernen. Följ oss gärna även på Mynewsdesk.
Svenska Greenfoodföretaget Picadeli har vunnit ännu ett viktigt branschpris inom den franska dagligvaruhandeln. Utmärkelsen Grès d’Or, som belönar samarbeten mellan leverantörer och återförsäljare, delades ut till det svenska företaget tillsammans med närbutikskedjan Franprix i regionen Ile de France.
En färsk sifo-undersökning gjord på uppdrag av greenfood, visar att intresset för att förändra sin kost och äta hälsosammare är allra störst bland dem som är under 35 år.

54 procent av äldre i åldern 56-79 tycker att fisk är hälsosamt medans endast 33 procent av de unga tycker det. Äldre är även mer positiva till ljust kött som kyckling än vad unga är. Unga tycker istället att vegetarisk mat och ekologiska livsmedel är mer hälsosamma.

Picadeli har frågat svenska folket om deras lunchvanor och kan konstatera att var tredje svensk helst äter sallad till lunch under sommaren. Mest populär är kycklingsalladen, följt av räksallad och laxsallad.

Sallad är fräscht och enkelt och passar de flesta smaker. Det är lätt att anpassa ingredienserna efter olika preferenser genom att lägga till mättande protein som kyckling eller fisk, eller skapa en helt vegansk sallad med exempelvis goda bönblandningar eller andra växtbaserade proteiner, säger Lisa Isakson, marknadschef på Picadeli.

I samband med EuroPride 2018, som i år hålls i Stockholm och Göteborg, hyllar Picadeli valfrihet och mångfald med kampanjen Let’s celebrate freedom of choice. Kampanjen ska synas på festivalområdet, i utvalda butiker och i sociala medier från och med 25 juli.

Coop storsatsar för att höja kvalité och upplevelse i butikernas delidiskar. Sedan förra sommaren har matkedjan samarbetat med Picadeli kring utvecklingen av ett helt nytt färdigmatskoncept vilket innebär att Picadeli nu tar vid att fortsatt ansvara för konceptutveckling av sortiment, leverans och digitalisering.