Skip to main content

Greenfood hjälper Pressbyrån ta nästa steg mot att bli en matdestination

Greenfood gör nu sin största satsning hittills inom den växande kategorin food-to-go och lanserar ett helt nytt sortiment under det nya varumärket Greendeli. Varumärket rullas ut på Pressbyrån som samtidigt gör om sitt materbjudande genom att förnya hela sortimentet på samtliga butiker i Sverige.

Food-to-go, färdigpackad mat till människor i farten, är en snabbt växande livsmedelskategori på den svenska och europeiska marknaden. Dagens moderna konsumenter kräver mat som matchar deras liv, det ska vara snabbt, bekvämt och enkelt men aldrig kompromissa med kvalitet och smak.

Pressbyrån har kommit långt i sin ambition att bli en matdestination för människor på språng, nu tar convenience-aktören nästa steg genom att utveckla sitt sortiment av food-to-go med hjälp av Greenfood, en ledande convenience-aktör med inriktning på hälsosam och välsmakande mat. Ett femtiotal nya produkter och storsatsning på varumärket ska locka in kunder som vill ha något hälsosamt och gott att äta på språng.

– Vårt mål är att öka matförsäljningen de kommande åren genom att fortsätta etablera convenience-butikerna som en matdestination. För att lyckas med det behöver vi ett modernt, varierat och hälsosamt sortiment av goda produkter som tilltalar våra kunder. Det har Greenfood lyckats skapa, säger Carl Åkerblad, kategorichef på Pressbyrån.

Varumärket Greendeli är en av Greenfoods största satsningar hittills, tidigare har koncernen framgångsrikt exporterat salladskoncept Picadeli till sju marknader, men nu är målet att ta marknadsandelar inom den globalt växande färdigpackade food-to-go-kategorin.

Bakom lanseringen ligger både kvalitativa och kvantitativa undersökningar i flera länder, samt flera tester med smakpaneler för att hitta rätt smakkombinationer. Målet är att hjälpa konsumenterna till ett tryggare köp genom att skapa marknadens största varumärke med en stark igenkänning. Ett brett sortiment av klassiska och nyare modiga smaker ska sedan hjälpa konsumenten navigera vidare och utforska nya produkter i sortimentet.

– Food-to-go kategorin har präglats av många lokala leverantörer och varumärken, ofta med snarlika smaker och otydliga förpackningar. Det gör butikshyllan rörig och försvårar för konsumenter. Vi vill förenkla för alla genom att skapa ett mer harmoniskt och tydligt sortiment, säger David Bennertun, VD, Green Deli Sweden AB.

Food-to-go är en av de snabbast växande kategorierna och blomstrar tack vare ny beställnings- och betalteknik, inflytelserika mat-trender och det moderna samhället där tid är en bristvara. Små aktörer saknar de resurser som krävs för att driva kategorin, genomföra konsumentundersökningar och satsa på produktutvecklingen i den takt konsumenten eller kund efterfrågar. Det hoppas Greenfood ändra på genom lanseringen av Greendeli och samarbetet med aktörer som Pressbyrån.

– Vi har tillsammans med Greenfood lagt mycket tid och energi på att undersöka vad dagens konsumenter efterfrågar och hur de gör sina val. Våra kunder vill ha många vegetariska alternativ, de vill ha en tydlig design som gör det lätt att förstå vad produkten smakar och innehåller samt ett sortiment som syns direkt när du stiger in i våra butiker. Men framförallt måste det vara gott, säger Carl Åkerblad, kategorichef på Pressbyrån.

Om Greendeli
Greendelis produkter gör vardagen enklare och smaklökarna lyckliga. Sortimentet består av 52 olika produkter bestående av god mat med spännande smaker inspirerat från världens olika kök. I sortimentet finns bland annat wraps med smaker som kyckling & mango-chili, broccoli & hummus eller yakiniku, baguetter, lager-på-lager sallader, matiga mackor, frukostmat, trendiga bowls och skuren frukt. Konceptet finns hos 7-eleven, Pressbyrån, utvalda Coopbutiker, Shell, Circle K, och i utvalda Picadelidiskar.