Vad vi gör
Koncernen

Greenfood storsatsar inom lokalproducerat - grossister bildar ny rikstäckande aktör som ska hjälpa lokala odlare att nå ut

22 september 2020
Efterfrågan på lokalproducerade frukter och grönsaker är stor hos dagens konsumenter. Viljan att stötta den lokala odlaren och de mindre producenterna är tydlig. Greenfood gör nu en storsatsning inom lokalproducerat och förenar koncernens fyra lokala experter till en rikstäckande leverantör: Trädgårdshallen.
– Ambitionen är hög, vi ska hjälpa lokala odlare att få ut sina produkter på marknaden, erbjuda kunderna ett bredare kvalitetssortiment och etablera oss som Sveriges bästa lokala leverantör, säger Ted Stenshed, VD Greenfood Fresh Produce.

Greenfood är en av norra Europas största aktörer inom hälsosam mat och en ledande leverantör av frukt och grönt på den skandinaviska marknaden. I koncernen ingår bland annat frukt- och gröntgrossisterna Allfrukt i Stockholm AB, Trädgårdshallen Örebro, JH Frukt & Grönt i Malmö och Växjö partiaffär AB; fyra bolag specialiserade på lokalproducerat som arbetar nära odlarna i sina regioner. 

För att bättre tillgodose efterfrågan på lokalproducerat slår nu Greenfood samman de fyra bolagen och bildar Trädgårdshallen, en gemensam storsatsning inom närodlat med kontor i Örebro, Stockholm, Malmö och Växjö. Det långsiktiga målet är att bredda Trädgårdshallens upptagningsområde ytterligare och öka tillgången av lokalproducerat runt hela Sverige. 

– Vi älskar det lokala och tycker att hela Sverige ska njuta av goda lokala smaker. Tillsammans kan vi möta efterfrågan från kunderna på ett mer effektivt sätt, samtidigt som vi gör det lättare för odlarna att få ut sitt sortiment, säger Ted Stenshed, VD Greenfood Fresh Produce.

Nya Trädgårdshallen är den personliga leverantören som arbetar nära den lokala odlaren och nära sina kunder. Genom sitt stora nätverk av odlare kan företaget köpa närodlad frukt och grönt och erbjuda till kunder och konsumenter över hela landet. Det förstärker det lokala och ger odlarna tillgång till nya marknader. 

– Genom nya Trädgårdshallen kommer vi erbjuda våra kunder ett bredare närodlat sortiment, en hållbarare logistikkedja och samtidigt kunna bibehålla den lokala och personliga servicen som vi är kända för. Styrkan i Trädgårdshallen kommer leda till att våra butikskunder kan öka sin omsättning, säger Ted Stenshed, VD för Greenfood Fresh Produce.

För att göra det lättare för konsumenter att hitta närodlade produkter i butik har Greenfood även skapat ett sigill, Ju Närmre Desto Bättre, en kvalitetsstämpel för frukt och grönt som inte har rest så långt. I konceptet samarbetar företaget med noggrant utvalda svenska odlare som är geografiskt spridda över landet, så att avstånden till marknaden minskar. Sigillet lanserades under 2019 och har sedan dess utökats med nya odlare från norr till söder som vill vara en del av konceptet.

– Greenfoods fokus är att göra hälsosam mat godare och mer tillgänglig, det gäller alla våra affärsområden inom gruppen. Nya Trädgårdshallen är ytterligare ett bevis på detta. Samtidigt är det viktigt för oss att erbjuda ett riktigt bra sortiment som producerats på ett hållbart sätt och som skänker konsumenter både glädje, hälsa och välmående, säger David von Laskowski, VD och koncernchef för Greenfood.


Om nya Trädgårdshallen
Allfrukt i Stockholm AB, JH Frukt och Grönt i Malmö, Trädgårdshallen Örebro och Växjö partiaffär AB, fyra bolag specialiserade på lokalproducerade produkter går samman och bildar nya Trädgårdshallen. Det nya företaget arbetar nära odlarna och har en stark lokal förankring genom sina lokala kontor. Genom att gå samman i ett rikstäckande bolag kan Trädgårdshallen bidra till en mer hållbar logistikkedja, erbjuda sina kunder ett större och bättre sortiment av närodlat och samtidigt göra det lättare för odlare att nå ut med sina produkter på nya marknader. 

Samtidigt finns en värld av frukt och grönt som inte kan närodlas. Nya Trädgårdshallen är saluhallen där lokalproducerat och exotiskt samsas på hyllorna och där hjärtat slår lite extra för det svenska och det lokala.

Trädgårdshallen är en del av Greenfoods affärsområde Fresh Produce som levererar över 250 000 ton frukt till kunder i Sverige och Finland. Affärsområdet har lång erfarenhet och erbjuder idag ett komplett sortiment av frukt och grönt, exempelvis nischprodukter som bär, exotisk frukt, ekologiskt och närodlat. Greenfood har även sin egen inköpsverksamhet i Spanien och erbjuder över 1600 olika produkter dagligen.

I affärsområdet Fresh Produce ingår Ewerman, Green & Friends, GF SP Sourcing AB, 
GF Fresh food AB, Satotukku (Finland), Greenfood Iberica (Spanien) och nu även nya Trädgårdshallen.