Skip to main content

​Grönt ljus för Greenfoods förvärv av Apetits freshcut-verksamhet

Finländska Konkurrensverket har godkänt Greenfoods förvärv av den börsnoterade finländska koncernen Apetits freshcut-verksamhet i Helsingfors. Genom affären stärker Greenfood sin position i Finland inom retail- och HoReCa sektorn.

Greenfood är ett av Nordens ledande företag inom hälsosam, god och lättillgänglig convenience-mat. Koncernen omsätter 5 miljarder, har 1500 anställda och är verksam i Norden, Holland, Tyskland, Frankrike och Spanien. I Finland äger Greenfood också Salico Oy, Satotukku Oy, Picadeli Oy och Snackpoint Oy.

Greenfood har nu fått grönt ljus från finländska Konkurrensverket och kan därmed slutföra köpet av Apetits freshcut-verksamhet. Parterna har kommit överens om att fullfölja transaktionen den 30 september 2019, efter att de initialt tillkännagav affären den 10 juli 2019.

– Genom köpet utökar vi vår kapacitet och får tillgång till ytterligare en modern produktion av skuren frukt och grönt. Vi stärker dessutom vår nuvarande position i Finland inom hälsosam conviencemat. Vår ambition är att bli den bästa convenience-partnern i Finland, säger Björn Johansson, Head of Greenfood Fresh Cut.

Under de senaste fem åren har de finländska konsumenternas ätvanor förändrats: intresset för hälsosam mat har ökat avsevärt. Livsmedelsbutiker och stormarknader har gjort plats för nya matkoncept och convenience-mat som wraps, sallader, pastarätter och färdiga smörgåsar. Genom att erbjuda högkvalitativa måltider som kan locka lunchkunder till butikerna, kan de öka försäljningen nu när fler och fler handlar online.

– Ingen annan convenience-leverantör verkar på så många marknader, det är anledningen till att den europeisk detaljhandeln ofta vänder sig till oss för råd. Internationella ledningsgrupper gästar oss för marknadsinsikter och för att ta del av vår kunskap, säger David von Laskowski, VD för Greenfood Group.

Greenfood vill göra hälsosamt ätande mer tillgängligt genom lockande matkoncept, food-tech och innovativa produkter. Eftersom Greenfood äger hela värdekedjan kan företaget snabbt innovera och utveckla nya produkter i större skala.

– Medvetna konsumenter vill ha hälsosam, färsk och framför allt välsmakande convience-mat. Genom att investera i innovation och utveckling av digitala verktyg kan vi snabbt skala upp för att tillgodose behoven hos finska livsmedelsjättar, conviencekedjor och HoReCa-kunder, säger David von Laskowski, VD för Greenfood Group