Aktuellt på greenfood

Här hittar du senaste nyheterna om och från Greenfood-koncernen. Följ oss gärna även på Mynewsdesk.
Foodtech är på frammarsch och IT- och tech-kompetens blir allt viktigare. För Greenfood, en av Europas ledande livsmedelskoncern inom hälsosam mat, har en av framgångsfaktorerna varit att rekrytera utanför traditionell livsmedels-expertis och anställa programmerare, ingenjörer och AI-specialister. Nu ser koncernen ett ökat intresse från arbetssökande med tech-bakgrund som vill till livsmedelsbranschen.
Greenfood-ägda Ahlströms fortsätter utveckla sitt sortiment av växtbaserade alternativ under varumärket Ahlgood. Produkterna baseras på traditionella, svenskodlade, ekologiska och KRAV-märkta grödor odlade på skonsamt sätt. Falafel på grå- och höstärtor, linsbites baserad på linser, samt ekologisk baljväxtfärs på quinoa och gråärt är några exempel.
Greenfood tar nästa stora steg i sitt hållbarhetsarbete genom att ansluta sig till Science Based Targets initiative. SBTi är en global standard som hjälper företag sätta klimatmål i linje med vad som krävs för att nå Parisavtalet.
Vår tids snabba levnadssätt där allt ska hinnas med gör våra liv mer komplexa. Därför letar konsumenterna efter tidsbesparande alternativ, genvägar och smarta lifehacks i alla delar av deras liv. De är alla vana vid att få det nya WWW: What they want, When they want it, and Wherever they are. För livsmedelsindustrin innebär det steg mot bekvämlighet i alla dess former. I nya Greenfood Insights samlas insikter, spaningar och analyser om framtidens conveniencemat utifrån intervjuer med branschexperter.
16 000 kokta och skalade ägg per timme genererar mycket stora mängder äggskal. I arbetet med att förebygga matsvinn och matavfall har Sveriges största äggkokeri Mixum hittat en lösning. För skapa ett hållbart cirkulärt flöde och nyttjande av matavfall skickas äggskalen till lokala jordbruk som där de tillför näringsämnen och används som jordförbättrare.
Mat som slängs i onödan är ett problem i livsmedelsbranschen. För att sätta fokus på frågan har FN initierat Internationella matsvinnsdagen som infaller 29 september varje år, världen över. Därför uppmärksammar Greenfood idag sitt arbete med att minska matsvinn och matavfallet.