Aktuellt på greenfood

Här hittar du senaste nyheterna om och från Greenfood-koncernen. Följ oss gärna även på Mynewsdesk.
Nyskapande tekniklösningar, innovativa förpackningar och ett cirkulärt arbetssätt som maximerar råvarornas användningsområde. Det är bara några exempel på hur Greenfood arbetar för att minska matsvinnet. Nu tar koncernen nästa steg genom att ansluta till SAMS (Samarbete för minskat matsvinn), en nationell överenskommelse om minskat matsvinn.
Grönsaker som närodlas i vertikalt i stadsmiljö - i slutna vattensystem utan tillgång på sol eller särskilt många kvadratmeter. Greenfood samarbetar med foodtech-startupen Agtira för att skapa framtidens stadsodling. Agtira ska bygga urbana odlingssystem på tio strategiska platser runt om i Sverige. Målet är att tillgodose den växande efterfrågan på hållbar, närproducerad mat - både under sommar och vinter.
Foodtechbolaget Picadeli lägger nu fokus på att reducera plast genom ett plastfritt lock till sina salladsskålar, och genom att ta bort engångsdressingsburkarna. Åtgärderna är del av ett långsiktigt hållbarhetsengagemang med målet att fortsätta reducera företagets klimatavtryck. Initiativen syftar också till att inspirera fler företag i livsmedelsbranschen att agera på den skenande klimatkrisen.
Greenfood vinner näringslivsutmärkelsen Företagsstjärnan. Priset tilldelas för Greenfoods enastående förmåga att förse marknaden med hållbar, växtbaserad, prisvärd och lättillgänglig mat. – Klimatet är vår tids ödesfråga. Hur vi producerar vår mat och vad vi äter har stora effekter på klimatet och miljön, därför måste vi göra allt vi kan för att påskynda omställningen till växtbaserade alternativ, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Greenfood Group.
Foodtech är på frammarsch och IT- och tech-kompetens blir allt viktigare. För Greenfood, en av Europas ledande livsmedelskoncern inom hälsosam mat, har en av framgångsfaktorerna varit att rekrytera utanför traditionell livsmedels-expertis och anställa programmerare, ingenjörer och AI-specialister. Nu ser koncernen ett ökat intresse från arbetssökande med tech-bakgrund som vill till livsmedelsbranschen.
Greenfood-ägda Ahlströms fortsätter utveckla sitt sortiment av växtbaserade alternativ under varumärket Ahlgood. Produkterna baseras på traditionella, svenskodlade, ekologiska och KRAV-märkta grödor odlade på skonsamt sätt. Falafel på grå- och höstärtor, linsbites baserad på linser, samt ekologisk baljväxtfärs på quinoa och gråärt är några exempel.
Greenfood tar nästa stora steg i sitt hållbarhetsarbete genom att ansluta sig till Science Based Targets initiative. SBTi är en global standard som hjälper företag sätta klimatmål i linje med vad som krävs för att nå Parisavtalet.