Vad vi gör
Koncernen

Aktuellt på greenfood

Här hittar du senaste nyheterna om och från Greenfood-koncernen. Följ oss gärna även på Mynewsdesk.
För tredje året i rad har Greenfood-ägda Ahlström Factory AB utsetts till ett av Sveriges Superföretag. Företag som klassas som Superföretag av Bisnode måste minst fyra år i rad uppfylla ett antal högt ställda kriterier. Endast en promille av Sveriges företag kvalificerar till listan.
Greenfoods hållbarhetschef Lisa Isakson talade förra veckan på FN:s årliga forum för företagande och mänskliga rättigheter. Forumet, som är världens största i sitt slag med över 2.000 deltagare, samlar representanter från regeringar, företag och civilsamhället för att diskutera företags ansvar för att främja mänskliga rättigheter.
Greenfood storsatsar inom lokalproducerat och förenar koncernens fyra lokala expertbolag till en rikstäckande leverantör - Trädgårdshallen. Det nya bolaget ska erbjuda ett större och bättre sortiment av närodlat. Samtidigt utses Urban Kropp som ny vd. Urban har över 25 års erfarenhet från frukt och grönt, han är känd i branschen för sitt arbete med att öka efterfrågan på närodlat och hjälpa lokala odlare få ut sina produkter på marknaden.
Greenfood gör nu sin största satsning hittills inom den växande kategorin food-to-go och lanserar ett helt nytt sortiment under det nya varumärket Greendeli. Varumärket rullas ut på Pressbyrån som samtidigt gör om sitt materbjudande genom att förnya hela sortimentet på samtliga butiker i Sverige.
Efterfrågan på lokalproducerade frukter och grönsaker är stor hos dagens konsumenter. Viljan att stötta den lokala odlaren och de mindre producenterna är tydlig. Greenfood gör nu en storsatsning inom lokalproducerat och förenar koncernens fyra lokala experter till en rikstäckande leverantör: Trädgårdshallen. – Ambitionen är hög, vi ska hjälpa lokala odlare att få ut sina produkter på marknaden, erbjuda kunderna ett bredare kvalitetssortiment och etablera oss som Sveriges bästa lokala leverantör, säger Ted Stenshed, VD Greenfood Fresh Produce.
Var tredje minut föds ett barn med läpp-, käk- eller gomspalt. Få drabbade vet att en relativt enkel operation, som tar mindre än en timme, kan åtgärda problemet. Hjälporganisation Operation Smile har under sina verksamma år genomfört hundratusentals läpp-käk och gomspaltoperationer. Nu går Daily Greens in i ett samarbete med Operation Smile och gör varje såld banan till ett bidrag som hjälper organisationen driva sina kliniker.
Picadeli har nått stora framgångar med sina fräscha självplockssallader som mixas i deras berömda gröna skål. Nu blir den ännu grönare – Picadeli uppdaterar sin förpackning till en med mindre plast och som är tillverkat av ett mer hållbart papper. Förändringen innebär en minskad plastanvändning med 42 ton årligen.
Many of the Covid-19 effects on our business have been mitigated thanks to an increased focus on experimentation, flexibility and swifter decision-making. At Greenfood, we’ve put a lot of effort into intra-group collaboration, augmenting while focusing our product portfolio and starting to form our comeback plans already in the beginning of the crises...while staying nimble. This approach took us through the toughest times of Covid-19. And with strong growth regained across our group as well as with more than 150 reopened salad bars every week, we’ve definitely left some of the toughest times behind us...for now.