Vad vi gör
Koncernen

Aktuellt på greenfood

Här hittar du senaste nyheterna om och från Greenfood-koncernen. Följ oss gärna även på Mynewsdesk.
Vår tids snabba levnadssätt där allt ska hinnas med gör våra liv mer komplexa. Därför letar konsumenterna efter tidsbesparande alternativ, genvägar och smarta lifehacks i alla delar av deras liv. De är alla vana vid att få det nya WWW: What they want, When they want it, and Wherever they are. För livsmedelsindustrin innebär det steg mot bekvämlighet i alla dess former. I nya Greenfood Insights samlas insikter, spaningar och analyser om framtidens conveniencemat utifrån intervjuer med branschexperter.
16 000 kokta och skalade ägg per timme genererar mycket stora mängder äggskal. I arbetet med att förebygga matsvinn och matavfall har Sveriges största äggkokeri Mixum hittat en lösning. För skapa ett hållbart cirkulärt flöde och nyttjande av matavfall skickas äggskalen till lokala jordbruk som där de tillför näringsämnen och används som jordförbättrare.
Mat som slängs i onödan är ett problem i livsmedelsbranschen. För att sätta fokus på frågan har FN initierat Internationella matsvinnsdagen som infaller 29 september varje år, världen över. Därför uppmärksammar Greenfood idag sitt arbete med att minska matsvinn och matavfallet.
Som en del av sitt långsiktiga hållbarhetsarbete tar nu Greenfoods foodtechbolag Picadeli bort allt rött kött från sina salladsbarer på marknaden. Ett nödvändigt steg för att minska klimatutsläppen enligt den senaste rapporten från FN:s klimatpanel IPCC. Syftet med initiativet är att föregå med ett gott exempel för resten av livsmedelsindustrin genom att agera för att stoppa den alltmer accelererande klimatkrisen. Exkluderingen av rött kött kommer inte bara att minska Picadelis koldioxidavtryck, utan även göra affärsstrategin ännu mer hållbar.
Greenfood har tecknat en avsiktsförklaring om att förvärva del av den nederländska frukt och grönt-leverantören Jaguar. Med förvärvet ökar Greenfood sin närvaro i världens viktiga odlingsregioner, samtidigt som Greenfood och Jaguar ökar sin gemensamma köpkraft på färskvarumarknaden. – Det här gör oss till en ännu starkare aktör inom frukt och grönt, med möjligt att förbättra kunderbjudandet och öka kvalitén ytterligare, säger Ted Stenshed, vd för affärsområdet Fresh Produce.
Greenfood förvärvar 100 procent av ägandet i frukt och grönt-specialisten Lundgrens primörer. Västkustföretaget Lundgrens omsätter närmare 90 miljoner och är känt för sitt stora premiumsortiment bestående av frukter, grönsaker och förädlade råvaror av allra högsta kvalitet. – Genom köpet av Lundgrens blir vi en rikstäckande leverantör. Vi utökar kvalitetssortimentet ytterligare och gör deras fantastiska varor tillgängliga till kunder och konsumenter runt om i Sverige, säger Ted Stenshed, vd för affärsområdet Greenfood Fresh Produce.
Greenfoods foodtechbolag Picadeli tar ytterligare ett kliv in i framtiden. Företagets nya plattform använder sig av AI för att skapa skarpa, träffsäkra prognoser. Tekniken leder till snabbare och mer tillförlitliga beställningar, stora tidsvinster och minskat matsvinn. – Vi gör precis allt för att skapa världens mest lättskötta matkoncept och med vår nya AI-plattform ger vi kunderna en helt ny upplevelse, säger Jonas Landström, ansvarig för satsningen hos Picadeli.