Picadeli i samarbete med tyska livsmedelsjätten Rewe

- avtalet med en av Europas största aktörer öppnar dörrarna för stor Tysklandsetablering

27 maj 2019
Den svenska livsmedelskoncernen Greenfood etablerar sig i Tyskland. Från och med i år ska deras foodtechbolag, den digitaliserade salladsbaren Picadeli, etableras hos den tyska dagligvaru- och conveniencegiganten Rewe.

Greenfood är en av Nordens största livsmedelskoncerner med inriktning på hälsosam, välsmakande och lättillgänglig convenience mat. Företaget har nått stora framgångar med den digitaliserade salladsbaren Picadeli som nu finns på cirka 1800 platser runtom Europa.

Efter att framgågsrikt ha genomfört ett test i ett tiotal butiker har Greenfood nu tecknat ett 5-årsavtal avtal med Rewe, en av Tysklands och Europas absolut största livsmedelskedjor.

– Det är ett enormt viktigt samarbetsavtal, Tyskland är en av Europas största marknader med 83 miljoner människor. Dessutom ligger de i framkant när det gäller vegetarisk och vegansk mat. Efterfrågan på god och hälsosam conveniencemat är enormt stor, säger Anders Klinge, VD Picadeli Tyskland.
 

Intresset för Picadelis innovativa salladskoncept har varit stort i Europa eftersom livsmedelskedjorna söker koncept som driver konsumenterna in i butikerna.

 

– Detta bevisar åter igen att Picadeli är ett internationellt gångbart food tech koncept som lyckas väl utanför Norden. Vår höga digitaliseringsnivå generar både värdefulla konsumentinsikter som automationsmöjligheter, vilket har skapat rätt förutsättningar för en snabb och spännande expansion, säger David von Laskowski, VD och koncernchef för Greenfood Group och Picadeli.
 

Den prisbelönta salladsbaren erbjuder konsumenter ett stort sortiment av fräscha salladsingredienser som de kan blanda själva. Sortimentet håller alltid högsta kvalitet eftersom diskarna är digitaliserade och regelbundet skickar information om produkternas och diskens status vidare till Picadeli. Det gör det möjligt att överblicka hela logistikkedjan och skräddarsy sortimentet efter konsumenternas tycke och smak, som samlas in på ett digitaliserat sätt av den uppkopplade salladsbaren.


För mer information eller intervju
Lisa Isakson, presskontakt
Head of Marketing & Communication
Lisa.isakson@greenfood.se
070-241 14 00
 

Om Greenfood
Vi fullkomligen älskar hälsosam mat. Att göra den godare. Enklare. Bättre. Och mer tillgänglig. Passionen har gjort oss på Greenfood till en av Nordens ledande livsmedelskoncerner inom hälsosam mat och vi har en historik som sträcker sig 50 år tillbaka i tiden. 2018 omsatte vi ca 4,7 miljarder kronor och vi har drygt 1300 anställda. Verksamheten är bred och med våra fyra affärsområden är vi med i hela livsmedelskedjan – från odling, förädling och leverans till ögonblicket då konsumenten sätter gaffeln i sin mun. Greenfoods affärsområden är uppdelade i; Picadeli, Food Solutions, Fresh Cut och Fresh Produce. Varumärken inom koncernen är t ex: Picadeli, Green Deli, Wrapson, Daily Greens, Sallacarte.