Skip to main content

Picadeli växlar upp sitt hållbarhetsarbete – ska eliminera 120 ton plast årligen

Foodtechbolaget Picadeli lägger nu fokus på att reducera plast genom ett plastfritt lock till sina salladsskålar, och genom att ta bort engångsdressingsburkarna. Åtgärderna är del av ett långsiktigt hållbarhetsengagemang med målet att fortsätta reducera företagets klimatavtryck. Initiativen syftar också till att inspirera fler företag i livsmedelsbranschen att agera på den skenande klimatkrisen.

Enligt data från organisationen Earth Day slängs åtta miljoner ton plast i haven varje år, något som påverkar vår planet, hälsa och naturliv negativt. Engångsartiklar är en stor del av problemet och därför introducerar Picadeli nu ett nytt 100 procent plastfritt salladslock, framtaget i samarbete med Stora Enso. Initiativet beräknas skona naturen på 120 ton plast årligen och är ett av företagets största klimatinitiativ efter att ha slutat med allt rött kött i sina salladsbarer i höstas.

– Vissa menar att det inte existerar nyttig snabbmat men jag tycker vi kan känna oss trygga med att säga att vi har bevisat att de har fel. Nu vill vi bevisa att snabbmat också kan bidra till en välmående planet. Därför är vi stolta över våra senaste framsteg och är fast beslutna att fortsätta bidra till både hälsosamma människor och en hälsosam planet, säger David von Laskowski, global VD för Picadeli.

En annan åtgärd för att reducera Picadelis plastavfall är att engångsdressingsburkarna i salladsbarerna nu ersätts av stationära flaskor. Genom den nya lösningen minskar inte bara plasten i volym, det avfall som väl uppstår kan också återvinnas i stället för att hamna i parker eller andra offentliga miljöer. Picadeli passar samtidigt på att uppdatera dressingrecepten och lanserar flera nya smaker med ekologiska ingredienser, bättre smak och nya smaker.

Picadelis senaste hållbarhetsåtgärder kommer vara på plats under våren 2022 på samtliga marknader.