Picadelis vd talar på stjärnspäckat branschevenemang i London

6 november 2019
Med sin digitaliserade salladsbar har Greenfoodföretaget Picadeli intagit ett flertal europeiska marknader. Idag finns över 2100 Picadeli-salladsbarer tillgängliga i Europa. Den snabba expansionen väcker intresse och är skälet till att vd:n David von Laskowski bjudits in att tala på det stora brittiska evenemanget IGD Live i London.

Branschevenemanget IGD Live fokuserar på kommersiella frågor som påverkar livsmedelsbranschen och syftar till att hjälpa företag skapa och planera för tillväxt. Därför samlar IGD Live ledande experter inom livsmedelsbranschen, exempelvis Fiona Dawson, global direktör för Mars Food, Jason Terry, vd på Storbritanniens största dagligvarukedja Tesco och Paul Mills-Hicks, livsmedelschef på stormarknadskedjan Sainsbury. Picadelis vd David von Laskowski är en av experterna inom kategorin food-to-go, han talar om vägen från svensk salladsbar till ett europeiskt food tech-bolag. 

– Vi är europeisk marknadsledare med vår digitaliserade salladsbar och förmodligen det mest exporterade matkonceptet från Sverige efter IKEA. Det finns ett stort intresse från globala livsmedelsaktörer som både är intresserade av vårt matkoncept, och som vill ta del av vår expertis inom food-to-go, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Greenfood Group och Picadeli. 

IGD Live är utformad för att spegla livsmedelsmarknadens utveckling och hjälpa deltagarna att bättre förstå marknadsmekanismerna. Förhoppningen är att det ska skapa rätt förutsättningar för tillväxt. Två av de mest expansiva kategorierna i livsmedelsbranschen är conveniencekategorin och food-to-go. För dagens konsumenter är nämligen tid en bristvara, därför graviterar de mot tjänster och produkter som passar deras hektiska liv. 

 – Vårt erbjudande bestående av god och nyttig conveniencemat ligger helt rätt i tiden och därför är vi ett attraktivt koncept för kedjorna i Europa. Vi driver matgäster in i butikerna och ökar samtidigt våra kunders omsättning och lönsamhet, säger David von Laskowski.

Från en svensk salladsbar till ett europeiskt food tech-bolag
Temat på David von Laskowskis föredrag är ”Från en svensk salladsbar till ett europeiskt food tech-bolag”. Presentationen innehåller insikter om hur Picadeli lyckats bli ett av Sveriges mest exporterade matkoncept genom att använda teknologi för att förenkla arbetsprocesser, lösa butikernas affärsutmaningar och skapa starka kundinsikter.  

 – Matsektorn är Europas största sektor men den har inte digitaliserats i samma utsträckning som andra industrier. Det har tagit längre tid för livsmedelsföretag att nyttja teknologi för att utveckla sina affärsmodeller och värdekedjor. Picadeli är ett undantag, vi var tidiga med att digitalisera våra processer och implementera teknik för att underlätta för butikspersonalen i hanteringen samt säkerställa att maten höll rätt kvalitet, säger David von Laskowski. 

En av framgångsfaktorerna för Picadeli är valet att rekrytera utanför traditionell retail-expertis och istället ta in både analytiker, ingenjörer och utvecklare för att skapa hårdvaran i salladsdiskarna och mjukvaran i molnet. Genom att ha den kompetensen inom Picadeli kan företaget enklare få en förståelse för vad som är tekniskt möjligt.

– Tekniken har varit en framgångsfaktor. Men vi löser även ett stort problem för slutkonsumenter. Alla rusar stressade genom vardagen med dåligt samvete för att de inte hinner med barn, jobb, träning eller matlagning. Vi gör det enklare för människor att äta nyttigt genom att erbjuda de mest spännande hälsosamma produkterna på marknaden, avslutar David.  

 

För mer information eller intervju
Lisa Isakson, presskontakt
Head of Communication & CSR
Lisa.isakson@greenfood.se
070-241 14 00

 

Om Picadeli och Greenfood
Picadeli tillhandahåller ett helhetskoncept med självplocksallad där kunden erbjuds allt från ett innovativt, fräscht och smakrikt sortiment, till högteknologiska salladsdiskar, support och service. Konceptet är tillgängligt i livsmedelsbutiker, conveniencebutiker (inklusive bensinstationer). 2009 lanserades den allra första salladsbaren med ambitionen att förändra människors lunchbeteende genom ett helt nytt sätt att köpa sallad. Idag har företaget över närmare 150 anställda och återfinns i mer än 2000 butiker runt om i Europa. Picadeli ingår sedan 2015 i Greenfood-koncernen, ledande inom hälsosam mat i Norden.

Greenfood är en av Nordens ledande livsmedelskoncerner inom hälsosam mat har en historik som sträcker sig 50 år tillbaka i tiden. 2018 omsatte Greenfood ca 4,7 miljarder kronor och företaget har drygt 1500 anställda. Verksamheten är bred och med våra tre affärsområden är Greenfood med i hela livsmedelskedjan – från odling, förädling och leverans till ögonblicket då konsumenten sätter gaffeln i sin mun. Greenfoods affärsområden är uppdelade i; Picadeli, Food Solutions och Fresh Produce. Varumärken inom koncernen är t ex: Picadeli, GreenDeli, Daily Greens och SallaCarte.