Skip to main content

Ultrabekvämt, trendriktigt, grönt och hälsosamt – nya Greenfood Insights samlar insikter om framtidens conveniencemat

Vår tids snabba levnadssätt där allt ska hinnas med gör våra liv mer komplexa. Därför letar konsumenterna efter tidsbesparande alternativ, genvägar och smarta lifehacks i alla delar av deras liv. De är alla vana vid att få det nya WWW: What they want, When they want it, and Wherever they are. För livsmedelsindustrin innebär det steg mot bekvämlighet i alla dess former. I nya Greenfood Insights samlas insikter, spaningar och analyser om framtidens conveniencemat utifrån intervjuer med branschexperter.

Greenfood är en av norra Europas största aktörer inom hälsosam conveniencemat och hjälper några av marknadens största återförsäljare förbättra sitt erbjudande. Nu släpper koncernen Greenfood Insights, som samlar insikter och spaningar om framtidens conveniencemat. I Greenfood Insights intervjuas ledande branschexperter, produktutvecklare och samarbetspartners.

Idag söker konsumenter efter tidsbesparande alternativ och genvägar i alla delar av deras liv. För livsmedelsindustrin är det därför viktigare än någonsin att göra det enkelt för konsumenter genom att erbjuda starka food-to-go-koncept, samt snacks och måltider som är enkla att ta med sig. Vidare konstateras att conveniencemat, eller food-to-go, är en kategori som de senaste åren blomstrar tack vare ny betal- och beställningsteknik, inflytelserika mat-trender och det moderna samhället som utvecklar och belönar produkter som tillgodoser konsumentens brist på tid.

Även under coronapandemin har conveniencelösningar varit viktiga för båda konsumenter och företag. Hemleveranser av mat eller digitala lösningar som möjliggör en snabb upphämtning av måltider har varit en livlina för många restauranger.


Greenfood Insights visar även att:

  • Dagens moderna konsumenter kräver bekvämlighet men de efterfrågar också produkter som är skräddarsydda för just dem. De vill ha ett brett utbud av hälsosamma alternativ, växtbaserade produkter eller mat som passar deras livsstil. Samtidigt vill de ha moderna smakkombinationer som återspeglar nuvarande mat-trender, utan att kompromissa med kvalitet.

  • För tio år sedan pratade konsumenterna om att äta hälsosammare och mer vegetarisk. Skillnaden är nu att konsumenter faktiskt både pratar och köper mer vegetariska och hälsosamma food-to-go produkter.

  • Enligt en Sifo-undersökning av Greenfood uppger 29 procent att de planerar att äta mer vegetariskt och växtbaserat. Bland 18–34-åringarna är siffran ännu högre, 38 procent.

  • Utbudet av convenienceprodukter har ökat lavinartat de senaste åren och ett utökat sortiment är en trend som påverkat hela livsmedelsindustrin. Idag kan en stormarknad erbjuda så många som 50 000 produkter, i jämförelse 70-talet då samma siffra var under 10 000.

  • Ett stort sortiment innebär valfrihet men det kan också göra valet svårare. Butiker och tillverkare måste göra det lättare för konsumenterna att navigera i butikshyllorna och välja genom bra och tydliga förpackningar som kommunicerar innehållet och tillgodoser konsumenternas behov av information.


Läs Greenfood Insights i sin helhet


För mer information om Greenfood Insights
Lisa Isakson, presskontakt
Head of Communication & CSR
Lisa.isakson@greenfood.se
070-241 14 00

Om Greenfood Insights
På Greenfood älskar vi att blicka in framtiden; att läsa om trender och förstå vad som påverkar morgondagen. Vi läser, vi undersöker, vi pratar med experter och vi analyserar - både marknadstrender och konsumentinsikter. Eftersom tid är en bristvara för oss alla, och vi älskar att göra saker på ett smart sätt, vill vi dela med oss av några tidsbesparande convenience-insikter. Därför har vi skapat en plattform där vi förenar vår passion för hälsosam conveniencemat med kunskap, data, insikter och intervjuer. Resultatet är en samling insikter som vi kallar Greenfood Insights.

wkr0006.pdf (1.66 MB)